Vuoden 2016 voittaja: Salla Pantsar

Nimi: Salla Pantsar

Best Seller -kilpailuvuosi: 2016

Ammattikorkeakoulu: Turun Ammattikorkeakoulu

Arvosana omasta Best Seller -kokemuksesta: 10+

Nykyinen työnantaja ja titteli: Canon Oy, Account Manager, Asiakkuuspäällikkö

 

Voitin Best Seller Competitionin vuonna 2016, eli lähes kolme vuotta sitten. Osallistumiseni kisaan ei ollut itsestäänselvyys, sillä pohdin kisakarsintoihin osallistumista pitkään. Lopulta rohkaistuin ja päätin laittaa itseni likoon. Pääsy koulun kisajoukkueeseen oli itselleni jo hieno saavutus.

Kisapäivänä tieto finaaliin pääsystä tuntui epätodelliselta, ja kaikki sen jälkeen tapahtunut vielä hullummalta!

Sain kisasuorituksestani valtavasti palautetta! Moni merkittävä yhteistyökumppani kävi antamassa palautteensa, osa suullisesti ja osa myöhemmin kirjallisesti. Näiden palautteiden pureskelussa meni kauan. En voinut uskoa, että suoritukseni oli todella näiden kaikkien kehujen arvoinen. Enhän minä kerennyt kätellä kauppaa ennen aikarajan umpeutumista!

Best Seller Competition tarjosikin minulle hienon polun omien vahvuuksien ja heikkouksien tarkempaan tutkimiseen. Kisan jälkeen puntaroin omaa suoritustani kriittisestikin. Mikä meni nappiin? Mikä ei?

Lopputulemana Best Seller Competition antoi minulle hurjan ruiskauksen itsevarmuutta ja luottoa siihen, että asiat saa ja PITÄÄ hoitaa omalla tyylillään.

Paras muistoni kilpailusta on semifinaalin kisatilanteen alussa small talk Canonin toimitusjohtajan Harry Nyströmin eli Pärren kanssa. Kysyin Pärreltä, miten kevät on lähtenyt kulkemaan, johon sain vastaukseksi suunnilleen seuraavanlaisen lausahduksen: ’’Muuten hyvin, mutta vaimon kanssa on ollut vähän haastavaa aikaa’’. Aika jäädyttävä vastaus. Siihen ei voinutkaan vastata normaaliin tapaan ’’kiva kuulla!’’.

Nauratti, mutta oli pakko pitää pokka. Jännitys hävisi, suoritus meni nappiin ja sain finaalipaikan. Enpä olisi silloin arvannut, että tulemme vielä myöhemmin työskentelemään samassa yrityksessä. Kiitos Pärre!

Kisakokemuksesta jäi käteen selkärankaan saakka hakattu runko hyvästä myyntitapaamisesta. Tätä tulee, hieman sovellettuna kylläkin, käytettyä yhä viikoittain. Kisasta sai myös hyvät etikettivalmiudet B2B-kaupantekoon ja erilaisiin tilaisuuksiin (kisatilanne, iltagaala). Toki minulle löytyi myöhemmin myös mieleinen työpaikkakin kisan myötä.

Yleinen mielenkiinto kisan ympärillä tuntuu kasvaneen vuosi vuodelta. Jos opiskelisin tällä hetkellä, en miettisi hetkeäkään, ettenkö hakisi kouluni Best Seller kisajoukkueeseen. En nopeasti keksi parempaa tilaisuutta nuorille tuoda omia taitoja esiin suurelle määrälle eri yritysten edustajia.

Muutama vinkki tämän vuoden kisaajille:

1.Tee asiat omalla tyylilläsi! Uskalla rikkoa normaali tapa tehdä asioita.

2. KUUNTELE, älä ole liian innokas puskemaan omaa esitystäsi läpi vaan muista myös kuunnella. Anna tilanteen viedä ja johdattele keskustelua haluamaasi suuntaan taas tilanteen tullen.

3. Tee yhteenvetoja. Kokoa käymäänne keskustelua kasaan ja varmista, että olette molemmat ymmärtäneet asiat samoin.

- Salla Pantsar

Jaa

 

 

Sales Booster

Mercuri International toimi kevään 2019 Best Seller Competitionin Sales Boosterina. He "boostasivat" opiskelijoita kilpailuun erilaisin keinoin kevään aikana.

Katso, miten voit boostata oman myyntisi vauhtiin:

Myyjä asiakkaan liiketoiminnan kehittäjänä

Sales Booster -video 

Paisteja susille vai neuvottelutaitoja?

Onko myyntiorganisaationne täysi-ikäinen?

Kysy ja kuuntele

Motivaation merkitys ja johtaminen

Vastaväitemenetelmiä -video

 

-

Sosiaalinen media

   

                         

 

 


Kilpailussa 2019 mukana