Best Seller Competitionissa 2010 kilpaillut Silja Ahtiainen: miten ihmeessä minusta tuli soneralainen?

25-vuotias nuori nainen ja töissä TeliaSoneran suuryritysasiakasmyynnissä keskellä ICT-maailmaa ja sen kummallisuuksia. Miten siinä oikein kävi niin?

Tässä tekstissä lyhyt oppimäärä, miten käy, kun omat ennakkoluulot ja – asenteet kaatuvat kertaheitolla ja odottamattomat asiat vievät mukanaan.

Lukion jälkeisen välivuoden jälkeen löytyi mol.fi testin avulla Haaga-Helian myyntityönkoulutusohjelma, johon päätin hakea. Vuosi oli 2010 eikä montaakaan vuosikurssia ollut Haaga-Heliassa kerennyt aloittaa. Pääsin kuin pääsinkin sisään ja tulevaisuus myynnin parissa alkoi häämöttää. Kolmannen vuoden keväällä, pääsivät kaikki opiskelijat koulun järjestämänä yritystyöskentelyyn tutustumaan, mitä yritysmyynti oikeasti oli. Yrityksiä, jotka ottivat opiskelijoita, oli kaikilta toimialoilta. Tällöin oli ainoastaan selvää, että minun toimialani ei ainakaan olisi IT-alalla. Kaikki kolmikirjaimiset lyhenteet olivat yhtiä kryptisimmistä asioista, joita tiesin. No, toisinhan siinä kuitenkin kävi. Muutaman mutkan kautta löysin itseni TeliaSoneralta kolmena päivänä viikossa seitsemän viikon ajan. Ensimmäisten viikkojen aikana olin keskusteluista pihalla, kun ratkaisunimet ja lyhenteet humisivat korvissa.

Samaan aikaan oli käynnissä Best Seller Competitioniin valmistautuminen ja ratkaisuna Canonin Therefore© dokumentinhallintaratkaisu, tämä tiesi siis lisää lyhenteitä. Kilpailu tarjoili, mitä parhaimman opin ratkaisumyyntiin, mitä oppiympäristössä voidaan toteuttaa. Kirkkain ajatus kilpailun jälkeen oli ”minusta tulee myyjä”.

Näiden kahden kurssin parissa kului koko kevät ja kesää lähestyttäessä IT-maailma alkoikin näyttää aika mielenkiintoiselta paikalta. Ymmärsin, ettei minulla tarvitse olla propellihattua päässä, jotta voisin IT-alalla yritysmyynnissä työskennellä. Nämä propellihatut tulivat apuun, siinä kohtaa, kun teknologioista piti alkaa asiakkaan kanssa puhua. Tämä maailma tarjoili ratkaisumyyntiä parhaimmillaan, eli juuri sitä, mitä olin haaveillut tekeväni. Yritystyöskentelyjakson jälkeen ei ollut kovinkaan epäselvää, mikä tulisi olemaan paikka, johon haluaisin valmistuttuani töihin.

Ei mennytkään kuin vuosi ja 2014 kesällä pääsin työharjoitteluun TeliaSoneralle suuryritysasiakasmyyntiin. Harjoittelu meni niinkin mallikkaasti, että sain jatkaa TeliaSoneran ja Business Technology Finlandin yhteistyöprojektissa. Keväällä 2015 aukesi paikka asiakasvastuullisena suuryritysasiakkaiden parissa. Hakemus vetämään, vitsillä sisään työhaastatteluun ja sain kuin sainkin paikan. Tällä tiellä mennään ja hymy ei paljoa leveämpi voisi olla. Jos ei työ aina hymyilytä, niin ainakin kollegoiden ja esimiehen huonot vitsit jaksavat naurattaa. Ylä- ja alamäet kuuluvat lajin luonteeseen, mutta myyntiähän tehdään rakkaudesta lajiin.

Silja Ahtiainen
Customer Lead
TeliaSonera Finland Oyj  

Jaa

 

 

Sosiaalinen media

   

                 

 

 


Kilpailussa mukana