Miten tässä nyt näin kävi? Markkinointinainen ihastui myyntiin.

Olen huomannut huolestuttavan piirteen itsessäni. Olen ihastunut, ehkäpä rakastunut. Olen pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen. Olen puhunut aina markkinoinnin tärkeydestä, pitänyt markkinoinnin puolta ja kehittänyt markkinointia. Ja mitä on tapahtunut?  Olen ihastunut myyntiin. Ystävyyden tilalle on tullut ihastus. Yhteistyötä myynnin kanssa olen tehnyt  aina ja meillä on usein ollut yhteiset tavoitteetkin. Uutta on se, että suhteemme on syventynyt. 

Miten tässä nyt näin kävi? Olinko tyytymätön markkinoinnin alati muuttuvaan maailmaan? Pettynyt markkinoinnin jargoniin, jota itsekin varmaan viljelin sekä siihen, että en saanut kollegoita johtoryhmissä innostumaan markkinoinnin ihmeellisestä maailmasta. Juu, olin. Ja mitä tapahtui?

Hain ja pääsin Haaga-Helian ammattikorkeakouluun myyntityön koulutusohjelmaan opettajaksi opettamaan myyntiä ja markkinointia tuleville B2B-myynnin ammattilaisille. Yllätyin positiivisesti ja innostuin valtavasti. Tutustuin fiksuihin ja innostaviin myynnin opiskelijoihin ja osaaviin kollegoihin. Huomasin myös, että meillä myynnin ja palvelun Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa on loistavia partneri- ja yhteistyöyrityksiä.

Aloin seurata myyntiin liittyviä blogeja ja keskusteluita, ahmin myyntiä käsitteleviä kirjoja, huomasin innostuvani myyntiin liittyvistä seminaareista jne. Nyt puhun myynnistä joka päivä. Mitä enemmän perehdyn myyntiin sitä enemmän viihdyn sen kanssa. Varoitus: myynti voi viedä mukanaan.

Miksi myynti on vienyt sydämeni? Siksi, että siinä on aina lopulta kyse ihmisten välistä toiminnasta. Itse asiassa jokainen meistä myy joka päivä ja monessa eri paikassa: työssä, kotona, somessa, etc,.  Myymme omaa osaamistamme, ajatuksiamme, ideoitamme. Myyminen on helpompaa, jos ymmärrät toista, osaat kuunnella ja perustella asioita. Tämä toimii ja saat viestisi varmemmin läpi.

Olen aina tiennyt, että markkinointi tarvitsee myyntiä ja myynti markkinointia. Tänä päivänä on itsestään selvää, että molemmilla on keskiössä asiakas. Tai ainakin pitäisi olla. Tavoitteena on tarjota paras mahdollinen asiakaskokemus asiakkaalle. Se onnistuu vain jos myynti ja markkinointi tekevät saumatonta yhteistyötä ymmärtäen asiakasta ja tarjoten hänen ongelmiin ratkaisua. Molempien roolit ovat muuttuneet ja pärjätäkseen nyt ja huomenna sekä markkinoinnin että myynnin on muututtava.

Kun kerran olen niin ihastunut myyntiin niin miten saan myynnin ihastumaan markkinointiin? Mitä minun markkinointihenkilönä pitää tehdä toisin?  No ensinnäkin minun on markkinoinnissa puhuttava samaa kieltä myynnin kanssa. Ihan kuin ihmisten välisissä vuorovaikutussuhteissa.  Jos en ymmärrä toista, niin miten voin tehdä yhteistyötä tai rakentaa kahden ihmisen välistä suhdetta? Tämän lisäksi markkinoinnin pitää tuottaa merkityksellistä eli myyntiä tukevaa markkinointia. Ihmisten välisissä vuorovaikutussuhteissa tämä voisi tarkoittaa sitä, että teet ja sanot asioita, jotka saavat toisen henkilön loistamaan. Markkinoinnin pitää saada myynti hehkumaan. Lisäksi markkinoinnin tekemisiä on osattava mitata. Työkaluja siihen jo on. Markkinointijohdon on helpompi päästä johtoryhmään, jos sinne menee exceleiden kanssa ja jos niitä vielä ymmärtää. Tuttua?

Mitä myynnin pitää tehdä toisin? Antaa markkinoinnin tuottaa liidejä ja pitää huolta siitä, että nämä saadut liidit viedään maaliin asti. Luottaa markkinoinnin osaamiseen ja arvostaa markkinointia.  Kuten vuorovaikutussuhteissakin.

Nämäkään eivät riitä, jos tavoitteet eivät ole yhteiset. Markkinointi ei ole alisteinen myynnille eikä myynti markkinoinnille. 

Sydämeni sykkii edelleen markkinoinnille. Mutta ainakin yhtä paljon myynnille. Molempia tarvitaan. En ole menettänyt mitään, päinvastoin saanut.  

Suosittelen lämpimästi muitakin markkinointinaisia ja –miehiä  tutustumaan paremmin myynti-ihmisiin. Hyvä myyjä on ihan huipputyyppi. Hän osaa kuunnella sinua, häneen voi luottaa, hän osaa asiansa ja parhaimmillaan hän saa myös sinut hehkumaan.

Pirjo Purovesi
Myynnin lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Jaa

 

 

Sosiaalinen media

   

                 

 

 


Kilpailussa mukana