Myynnin uusi aisti

Nelisen vuotta sitten kolme lapsuudenystävää tekivät päätöksen muuttaa myyntityön ikuisesti.

Jokaiselle oli pitkä tausta B2B- myynnin parista Pohjoismaista sekä rapakon takaa ja kollektiivisesti voitiin tunnistaa muutamia toistuvia kipupisteitä. Tietoa yrityksistä alkoi digitalisaation vuoksi olla enemmän ja enemmän käytettävissä, mutta systemaattista tapaa hyödyntää kyseistä dataa ei ollut tai se oli raskaan hidasta. Myyntityössä ajoitus on kaikki kaikessa, joten asialle oli tehtävä jotain.

Tänä päivänä yli 10 000 käyttäjää kuudessa maassa nauttii myynnin helppoudesta avoimen datan, koneoppimisen ja näistä luotujen päätelmien muodossa. Reilu kaksivuotias Vainu kehittää, myy ja markkinoi sadan oman työntekijän voimin myynnin ammattilaisille tarkoitettua SaaS-palvelua, jonka avulla yrityksillä on mahdollisuus olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan – tunnistaa kuka todennäköisimmin tarvitsee tuotteitasi/palvelujasi tänään.

Oikeiden ihmisten löytäminen on jokaisen startupin / kasvuyrityksen suurimpia haasteita. Kapea organisaatio antaa vapauden osallistua laajalti eri rintamilla, mutta samalla se edellyttää yksilöltä toimintakykyä ja valmiutta astua ylimääräisen askeleen. Etenkin myynnissä asenteen merkitys ajaa hyvin monella osa-alueella ohi kokemuksen, suoritusten ja arvosanojen. Pöydän toiselle puolelle saapuvan kandidaatin silmistä huokuva nälkä jättää monesti varjoonsa monta kohtaa, jotka oletuksissa nousevat listan kärkipäähän. Pitää olla rohkeutta näyttää omalta itseltään, mutta samaan aikaan nöyryyttä olla paras. Hakija, joka katsoo rauhallisesti pöydän toisella puolella olevaa joukkoa silmiin ja perustelee, miksi rekrykierroksen jatkaminen hänen jälkeensä on ajanhukkaa jättää jäljen, joka lähes aina palkitsee molemmat osapuolet.

Myynti on fantastinen paikka startata työura. Vuorovaikutustaitojen, business-ymmärryksen, argumentointikyvyn ja esiintymistaidon kehittäminen jo varhaisessa vaiheessa maksaa itsensä monin verroin takaisin myöhemmin – eikä näistä varmasti ole haittaa muualla elämässäkään. Tulevaksi työpaikakseen kannattaa tosin valita eteenpäin pyrkivä ja kasvava organisaatio, jolla on mahdollisuus tarjota erilaisia mahdollisuuksia ja haasteita myös tulevaisuudessa. Omat arvot jakava organisaatio, joka luottaa myös kokemattomiin nuoriin ammattilaisiin ei ikinä ole virhevalinta!

Juho Kunttu

Business Development Lead, Partner

Vainu.io

Jaa

 

 

Sosiaalinen media

   

                 

 

 


Kilpailussa mukana