Myyntityö vaatii säännöllistä huoltoa – kuten autokin

Moni myyntialalla toimiva unohtaa vuosihuoltonsa, vaikka hän huoltaa säännöllisesti autonsa. Itsensä huoltaminen lisää samalla lailla turvaa kuin auton huolto, mutta sen merkitys urakehityksen kannalta on paljon tärkeämpi. Auton arvohan tunnetusti halpenee, kun ikää tulee lisää. Itseään tehokkaasti kehittävä myynnin ammattilainen taas kasvaa korkoa, vaikka ikämittari karttuu väistämättä.

Harva myynnin ammattilainen on huipulla nopeasti. Systemaattinen työ itsensä kehittämiseksi on varmin tapa löytää itsensä joskus niiden myyjien joukosta, jotka ovat päätään pitempiä muita. Itselläni on ollut kunnia haastatella Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten jäseniä, jotka ovat alansa parhaita Suomessa ja maailmalla. Yhdistävä tekijä heille on jatkuva halu oppia uutta. Erään huippumyyjän sanoin: ”Jokaiselta voi oppia, kunhan on halu kuunnella”. Monille myyntitaidon kompastukseksi muodostuukin asenne, että osaa kaiken. Siinä vaiheessa alamäki on jo valitettavan pitkällä.

Best Seller Competition on hyvä esimerkki siitä, miten taitavia ja nälkäisiä nuoret myynnin ammattilaiset ovat. Kilpailuun osallistuvat nuoret ovat monta astetta lähempänä myynnin huippua, mutta sinne he eivät koskaan pääse, elleivät he tiedosta olevansa uransa alkumetreillä ja omaa huippumyyjän asennetta. Heille myynti on intohimo, kuten eräs ammattikorkean opiskelija vastasi kysymykseen, mitä myynti tuo mieleen.

Intohimoa toivon kaikille kilpailun osallistujille myös jatkossa matkalla myynnin huipulle. Suomi tarvitsee myynnin osaajia enemmän kuin koskaan, koska elämme yli varojemme. Tyypillinen BtoB-myynnin ammattilainen työllistää 5 – 25 muuta henkilöä, huippumyyjät satoja. Tästä mainiosta kilpailusta on kasvamassa uusia myyntivastuun kantajia.

Jouni Röksä
Koulutus- ja tutkimuspäällikkö
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Jaa

 

 

Sosiaalinen media

   

                 

 

 


Kilpailussa mukana