Onko menestyvän myyjän motivaattori poikkeuksetta raha?

 

”Unelmatyöni on olla myyjä” – sanoi ei kukaan koskaan. Mutta miksi ei? Mikä siinä on, että myyjäksi päädytään lähes poikkeuksetta sattuman, tai jonkin toisen roolin kautta?

Päätin ottaa missiokseni murtaa muutaman myytin myyntityöstä. Toivottavasti kirjoitukseni inspiroi juuri sinua löytämään vielä piileskelevän intohimosi myyntiä kohtaan. Lukuiloa!

 

11 vuoden ajan ennakkoluuloni olivat esteenäni

Ennen Academic Workin Account Managerin – eli myyjän – saappaisiin hyppäämistä, ehdin työskennellä 11 vuoden ajan muissa hommissa. Vasta markkinoinnin parissa työskennellessäni ymmärsin, että en voi olla hyvä markkinoija, jos myyntitaitoni ovat olemattomat.

Mikä sitten esti minua hakeutumasta myyntityöhön? Ne kuuluisat ennakkoluulot tietenkin. Kuten ennakkoluulot yleensäkin, myös omani osoittautuivat virheellisiksi ja rapisivat tiehensä ennätysajassa astuessani Academic Workille. Listasin - ja mursin - niistä neljä suurinta.

 

1. Myyjien tarkoitus on imeä asiakkaasta kaikki irtoavat eurot

Mikäli et motivoidu rahasta, et voi koskaan loistaa myynnissä. Tämä oli yksi merkittävimmistä ennakkoluuloistani ja syistäni siihen, miksi en halunnut hakeutua myyntityöhön – raha ei motivoi minua.

Työni on oltava merkityksellistä, jotta jaksan tehdä sitä täydellä intohimolla ja sydämellä. Vaikka Academic Workin myyjällä on mahdollisuus tienata niin paljon kuin ikinä pystyy, ovat omat motivaattorini edelleen muualla.

Asetin tavoitteekseni luoda 50 uutta työpaikkaa nuorille tulevaisuuden osaajille. Ajatus urien rakentamisesta nuorille ammattilaisille on minulle merkityksellistä. Raha ja menestys seuraavat kyllä perässä.

 

2. Myyjän tehtävä on tyrkyttää kunnes asiakas ostaa

Account Managerina olen asiakkaani strateginen yhteistyökumppani. Pyrin jatkuvasti löytämään keinoja, joiden avulla pystymme yhdessä asiakkaani kanssa ratkaisemaan ongelmakohtia ja tuomaan sitä kautta lisäarvoa heidän liiketoimintaansa.

Olen sataprosenttisesti fiilisihminen. Usein kollegani naureskelevatkin minulle, kun palaan tapaamisesta yli-innostuneena, vaikka kauppaa tuli tehtyä 0 €.

Jokaisesta asiakkaan kohtaamisesta oppii älyttömän paljon. Tässä työssä saa tavata toinen toistaan mielenkiintoisempia ihmisiä. Siksi Account Managerin tärkein ominaisuus on mielestäni aito kiinnostus asiakkaan liiketoimintaa kohtaan, sekä halu ratkoa asiakkaan pulmia.

 

3. Myyjä on töissä 24/7

Kyllä ja ei. Yksi itselleni tärkeimmistä asioista on vapaus. Käytännössä minulla ei ole työaikoja, vaan saan itse päättää milloin teen töitä.

Työajan olemattomuus mahdollistaa itselleni sen, että pystyn tekemään töitä silloin kun olen tehokkaimmillani. Harvemmin asiakkaat haluavat keskustella resursoinnista iltaisin, mutta käytännössä voin rakentaa kalenterini joka viikko juuri niin kuin itselleni on paras.

Myyjän työssä vastuu ja vapaus kulkevat käsi kädessä – kun luvut ovat kunnossa, ei kukaan kysele perään.

 

4. Myyjä on yksinäinen susi

Academic Workilla ehdottomasti paras asia on kollegat. Vaikka kilpailua ilman muuta myyjien välillä löytyy, ihan niin kuin pitääkin, on yhteishenki meillä jotain aivan mieletöntä!

Toisia tuetaan ja sparrataan aina, sillä haluamme jokaisen yltävän parhaisiin tuloksiin. Jos työkaverilla on ollut huonompi kausi, tai fiilis on kateissa, etsimme yhdessä syitä sille, miksi myynti ei kulje ja teemme kaikkemme hyvän meiningin palauttamiseksi. Lisäksi myyjät, niin uudet kuin vanhatkin, saavat kaiken tuen mitä tarvitsevat, mikä näkyy huikeana kasvuna joka vuosi.

 

Olisiko sinustakin myyjäksi?

Nykyään ennakkoluuloni lähinnä naurattavat. Academic Workin Account Managerina en edes koe olevani myyjä – tehtäväni on auttaa asiakkaitani löytämällä ratkaisuja tukemaan heidän liiketoimintaansa. On palkitsevaa tehdä työtä, jonka lopputuloksena kaikki voittavat: asiakas saa uutta osaamista, nuori ammattilainen oman alansa työpaikan ja minä voin ylpeänä todeta, että taas on yksi lahjakas yksilö saatettu urapolullaan askeleen eteenpäin!

Kovan kasvumme ansiosta mahtavaan myyntiorganisaatioomme haetaan jatkuvasti uusia kykyjä. Kannustan jokaista kysymään itseltään: haluanko vastuullisen ja merkityksellisen työn, jossa pääsen kasvamaan, kehittymään ja rakentamaan uria?

 

Alkuperäinen teksti:
https://www.academicwork.fi/blogi/tyo-ja-ura/onko-menestyvan-myyjan-motivaattori-poikkeuksetta-raha

 

Jaa

 

 

Sales Booster

Mercuri International toimii Best Seller Competitionin Sales Boosterina. He "boostaavat" opiskelijoita kilpailuun erilaisin keinoin kevään 2019 aikana.

Katso, miten voit boostata oman myyntisi vauhtiin:

Myyjä asiakkaan liiketoiminnan kehittäjänä

Sales Booster -video 

Paisteja susille vai neuvottelutaitoja?

Onko myyntiorganisaationne täysi-ikäinen?

Kysy ja kuuntele

Motivaation merkitys ja johtaminen

Vastaväitemenetelmiä -video

 

-

Sosiaalinen media

   

                         

 

 


Kilpailussa 2019 mukana