Opiskelijat

Kilpailuun osallistuvissa korkeakouluissa järjestetään myyntikilpailuun valmentava valinnainen opintojakso. Myyntivalmennuksessa hiotaan opiskelijoiden myyntitaitoja pääsääntöisesti roolipeliharjoituksin.

Valmennuksessa kiinnitetään erityisesti huomiota kilpailun arviointikriteerien mukaisen suorituksen rakentamiseen. Alkuerien ostajaan ja hänen edustamaansa yritykseen liittyvä kuvaus luovutetaan opiskelijoille valmennuksen alussa. Pääyhteistyökumppani perehdyttää opiskelijat kilpailussa myytävään ratkaisuun.

 


Aiemmat Best Seller Competition -voittajat:

 

Kuva: Hannika Photography

Roope Rytkönen

Vuoden 2019 voittaja

Arvosana Best Seller -kokemuksesta: 10 +

Nykyinen työnantaja: Docue Technologies Oy - Uusasiakasmyynti

Olen vuoden 2019 Best Seller. Noin puoli vuotta sitten oli huikea kilpailupäivä, joka huipentui kymmenvuotisiltagaalaan. Hieno päivä!

Valehtelisin, jos väittäisin etteikö paras muisto ja hetki ollut se, kun sain kuulla voittaneeni. Kilpailu antoi minulle rohkeutta toimia tulevaisuudessa haastavimmissakin myyntikohtaamisissa ja opetti myös sen, että tapaamisiin on syytä valmistautua ja aina voi tapahtua jotain odottamatonta. Parhaiten pärjäävät ne, jotka pystyvät mukautumaan asiakkaan mukaan, mutta silti toimimaan johdonmukaisesti. Tärkeää on aina pyrkiä olemaan tilanteen tasalla ja ottaa kaikki päätöksentekijät huomioon.

Olen saanut hyödyntää kilpailussa opittuja taitoja työelämässä päivittäin. Teen uusasiakasmyyntiä yrityspuolella nykyisellä työnantajallani Docue Technologies Oy:llä ja joka kerta, kun olen kasvokkain tai etätapaamisessa on minulla tietty runko, jonka pohjalta tapaamisen pyrin suorittamaan. Olen oppinut hyödyntämään aiemmin käytyä dialogia, joka on voinut jo alkaa esimerkiksi chatissa tai LinkedIn-keskustelussa. On tärkeä osata tunnistaa signaaleja, joita asiakas antaa keskustelun aikana ja pyrkiä myös hyödyntämään niitä. Asiakkaan aktiivinen kuuntelu ja tarpeiden huolellinen selvitys ovat tänä päivänä keskiössä. Tärkein opittu taito itselle on ollut, että myyjällä on kaksi korvaa ja yksi suu.

Kilpailuun kannattaa ehdottomasti osallistua! Myyntipäivä antaa kontakteja tulevaisuuteen. Yhteiset myyntiharjoitukset koululla sekä huipennus kilpailupäivänä on jotain, jonka voi vain itse kokea.

Onnea ja menestystä tuleville kisaajille! Kilpailussa pärjää, jos oma asenne on kohdillaan. Ole rohkeasti oma itsesi ja hyväksy myös mahdolliset heikkoutesi. Se on inhimillistä.


Jimi Hellstedt

Vuoden 2018 voittaja

"En ole hirveän kilpailuhenkinen ihmisenä, mutta lähdin mukaan hakemaan uusia kokemuksia sekä saamaan henkilökohtaista ohjausta vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Best Seller Competition keväässä ei ollut päämääränä vain kilpailupäivä, vaan myös nauttia matkasta, jonka sain kulkea mahtavan tiimin kanssa. Kilpailupäivänä laitoin keskittymisen vain ja ainoastaan omaan tekemiseeni, sillä en muuhun pystynyt vaikuttamaan. Panostin paljon fiiliksen luomiseen ennen suorituksia, koska innostuneelta myyjältä ostetaan helpommin. Kilpailusta jäi voiton lisäksi käteen paljon uusia tuttavuuksia, henkistä kasvua sekä itseluottamusta omaan tekemiseen."

Lue lisää Jimin voittotunnelmista täältä


Alina Venermo

Vuoden 2017 voittaja

"Ennen kisaa en ollut täysin varma, mihin olin ryhtymässä. Kuitenkin kisapäivän aikana löysin itseni oikeasta paikasta. Kilpailuun valmistavat kurssit olivat parasta keväässä ja kisapäivän tunnelma oli unohtumaton! Kaikki tsemppasivat toisiaan, ja päivän aikana oli erinomainen tilaisuus verkostoitua niin kanssakilpailijoiden kuin yritysten edustajien kanssa. Kilpailu antoi lisää itsevarmuutta sekä motivoi kehittymään."

Lue lisää Alinan osallistumisesta kilpailuun täältä


Salla Pantsar

Vuoden 2016 voittaja

"Pitkän pähkäilyn jälkeen uskaltauduin yrittämään koulun Best Seller -kisajoukkueeseen, ja onneksi uskaltauduin! Kisassa tajusin sen, että sillä miten myy on loppupeleissä suurempi rooli kuin itse myytävällä tuotteella. Lukuisten koulussa tehtyjen harjoitusten jälkeen itse kilpailun myyntitilanne tuntui luonnolliselta. Kisa antoi oivallisen tilaisuuden omien taitojen näyttämiseen eri yrityksen edustajille ja tätä kautta se avasi mahdollisuuksia myös tulevaisuuteen."

Lue lisää Sallan kokemuksista täältä


Wilma Vilen

Vuoden 2015 voittaja

"Best Seller -kisa ja siihen valmistava kurssi olivat parasta ammattikorkeassa. Kurssilla sai tehotreenin myyntipuherunkoon ja täten loistavan pohjan kisaa varten. Itse kisapäivänä pääsi haastamaan itseään ja oppimaansa. Oli hienoa, miten yritykset olivat täysillä mukana luomassa todentuntuista myyntitilannetta. Juuri yritysten mukana olo loi hyvät mahdollisuudet verkostoitumiselle ja itsensä markkinoimiselle työelämää ajatellen. Tunnelma kisapäivänä oli huikea, kaikki tsemppasivat ja antoivat vinkkejä toisilleen."

Lue lisää Wilman ajatuksista täältä


Juho Ojama

Vuoden 2014 voittaja

"Kilpailu oli huikea mahdollisuus brändätä itseään, saada näkyvyyttä työelämässä, kehittyä, näyttää omia taitojaan, laajentaa omaa mukavuusaluettaan ja verkostoitua. Kilpailu vaatii paljon harjoittelua ja epämukavuusalueelle menemistä, mutta kova työ palkitaan."

Lue lisää Juhon fiiliksistä täältä

 

Jaa

 

 

Sales Booster

Mercuri International toimi kevään 2019 Best Seller Competitionin Sales Boosterina. He "boostasivat" opiskelijoita kilpailuun erilaisin keinoin kevään aikana.

Katso, miten voit boostata oman myyntisi vauhtiin:

Myyjä asiakkaan liiketoiminnan kehittäjänä

Sales Booster -video 

Paisteja susille vai neuvottelutaitoja?

Onko myyntiorganisaationne täysi-ikäinen?

Kysy ja kuuntele

Motivaation merkitys ja johtaminen

Vastaväitemenetelmiä -video

 

-

Sosiaalinen media

   

                         

 

 


Kilpailussa 2019 mukana